Min handlekurv
0
Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0
Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search

Økt trafikksikkerhet på motorsykkel 

28.02.2023 | Knut Johan Hallsjø Aarvik
Tiltak mot ulykker, statistikk og forebygging – dette var fokus på WIMAs MC-konferanse i Buskerud i februar. 

Organisasjonen Women’s International Motorcycle Association (WIMA) Norge, avdeling Buskerud inviterte til åpen konferanse med temaet trafikksikkerhet på motorsykkel. Rundt 30 deltakere møtte fram i Drammen for å høre ulike aktører som arbeider med trafikksikkerhet på to hjul.  

 

Tiltak mot ulykker 

Tore Johannessen fra Trafikkforum og MC-sikkerhet.no presenterte konseptet «Slipp gassen» som er et tiltak mot ulykker i tilknytning til for høy fart i sving.   

 

Terje Moengen fra Sande Trafikkskole presenterte en historisk gjennomgang av føreropplæringen på motorsykkel fra 1970-tallet, frem til dagens føreropplæring. Til tross for at eldre førere har et annet grunnlag enn de aller yngste, ser man en tendens til en økning i antall dødsulykker på motorsykkel blant menn i aldersgruppa 45 til 70 år. 

 

– Nå er jeg selv i «gamlis-gruppa» på 50 pluss som er høyt overrepresentert på ulykkesstatistikken, uttalte Moengen, med et humoristisk innspill. Han påpeker at ulykker på MC har sammensatte årsaker, der ferdighet er ferskvare som må vedlikeholdes. 

 

Han forklarer at mange menn finner interessen for å kjøre motorsykkel i voksen alder, eller gjenopptar denne interessen hvor man fikk førerkort for MC i ung alder. 

 

– Motorsykkel er ferskvare, og det anbefales å delta på «rustløserkurs» jevnlig, sier Moengen.
 

Vegar Johansen fra Norges Trafikkskoleforbunds MC-gruppe presenterte arbeidet MC-dugnad som innebærer blant annet frivillig kompetanseheving for motorsyklister med førerkort.  

 

Lavere ulykkesstatistikk for kvinner 

Leder av WIMA Buskerud, Heidi Røed, presenterte organisasjonens kjøreregler på tur, og utfordringer knyttet til å kjøre sammen i gruppe. Kvinnelige motorsyklister har en vesentlig lavere ulykkesstatistikk enn det motsatte kjønn på motorsykkel. 
 

Geir Aasheim og Per Torstein Bråten fra Statens vegvesen presenterte ulykkestall på motorsykkel fra fjoråret. I 2022 omkom 21 personer på motorsykkel, hvorav 20 av disse var menn og en kvinne. Kvinnen som omkom var passasjer. 
 

– Vi kjører kanskje generelt mer defensivt enn menn, noe statistikken på dødsulykkene på MC gjenspeiler seg, uttalte Røed.  

 

Jobber forebyggende 

Fredrik Mo og Adrian Hegge fra Utrykningspolitiet (UP) presenterte det forebyggende arbeidet.

– Generelt er vår erfaring at menn også er overrepresentert når det gjelder overskridelser av hastighet, både på motorsykkel og med bil. Dette kan sees i sammenheng med at høy fart er en medvirkende årsak i flere dødsulykker, uttalte Mo. 

Nullvisjonen
facebook