Min handlekurv
0
Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0
Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search
Samferdselspolitisk talsmann i FrP, Morten Stordalen og ATL-direktør Torgeir Abusdal.

Lange ventetider for førerprøver: På vei mot ny kaossommer

15.05.2019

Det går mot nok en sommer med lange ventetider for de som skal kjøre opp. Nye undersøkelser fra ATL viser at problematikken rundt ventetider består. Bransjen fortviler.

  • ATL-direktør krever opprydding i kaoset rundt ventetider.
  • FrPs samferdselspolitiske talsmann krever bedre planlegging
  • I en undersøkelse utført av ATL var det ved enkelte trafikkstasjoner ikke ledige timer for MC og i tunge klasser før til høsten da undersøkelsen ble utført i slutten av april og begynnelsen av mai.
  • De spurte opplever ventetidene som lengre enn for ett år siden.
  • Skaper problemer for elever og økte kostnader.

– Vi går nå inn i sommerhalvåret og denne tiden er tradisjonelt krevende for våre medlemmer og for elevene. Vi har en flaskehals i systemet og det er ventetidene hos Statens vegvesen, sier direktør i ATL Torgeir Abusdal når han blir forelagt en fersk undersøkelse om ventetider ATL har gjennomført blant sine medlemmer.
 

– Tar ikke problemet inn over seg

Den viser nemlig at ventetidene fortsetter å øke og at det i mange førerkortklasser ikke er ledige timer i overskuelig fremtid.
 

– ATL har advart mot dette ved flere anledninger. Vi har diskutert problemet med Statens vegvesen, men uten resultat. Det virker som om etaten ikke tar problemet inn over seg, sier Abusdal.
 

Undersøkelsene viser at mange oppfatter ventetidene som lange, og nesten halvparten av de spurte opplever at ventetidene er lengre eller mye lengre enn hva som var tilfelle for ett år siden.
 

– Bruk rafikklærere som sensor

– Når situasjonen er blitt slik, bør vi finne gode løsninger som gjør at folk får tatt oppkjøringen sin uten å måtte stå i kø unødvendig lenge. En løsning på dette kan være at man bruker trafikklærere fra en annen trafikkskole som sensor. Jeg kan ikke forstå at denne oppgaven kun skal håndteres av Statens vegvesen når den like godt kan utføres av en trafikklærer fra en annen skole enn hvor eleven har tatt sine kjøretimer. En slik løsning vil komme alle de involverte til gode. Jeg kan heller ikke forstå at sensorer ikke har flere oppkjøringer pr. dag. Det må være mulig å legge til rette for at sensorene i større grad dedikeres til oppkjøringer og ikke pålegges andre oppgaver i høysesong. Det bør være mulig for Statens vegvesen å planlegge sesongene langt bedre enn det tradisjonelle opplegget der flere hvert år står i lange ventekøer for sine førerprøver, sier samferdselspolitisk talsmann i FrP, Morten Stordalen.
 

– Stor ulempe for elevene

– Jeg syntes situasjonen er uakseptabel. Vi vet at enkelte elever hos oss har søkt ut til andre distrikter for å forsøke å finne prøver tidligere. Det bør være unødvendig at det skal være slik, sier Jan Røkland. Han er medeier i EVO trafikkskole i Kongsvinger og føler problemet på kroppen hver eneste dag.
 

– Vi hadde nylig en elev som hadde fått time i begynnelsen av juni, men hun fikk eksamen på oppkjøringsdatoen og måtte flytte timen. For henne betyr det at hun ikke får kjørt opp før i midten av juli, sier Røkland.
 

MC og tunge klasser hardt rammet

Spesielt på tunge klasser, MC og lett motorsykkel er ventetidene lange. Men mange som skal ta førerkort på personbil må også smøre seg med tålmodighet.
 

– Dette er ille. For MC finnes det nå ikke ledige timer man kan bestille de neste fire månedene. Det betyr at de som har drømt om å få kjøre MC denne sesongen antakelig kan glemme det. For yrkessjåførene er situasjonen også uholdbar. Her opplever ferdigutdannede sjåfører at de må gå å vente til høsten før de kan gå ut i jobb. Vi snakker om enorme samfunnsmessige kostnader, tapt arbeidsfortjeneste for sjåførene og transportører som ikke får sjåfører, sier Abusdal.
 

– Det er åpenbart at ventetidene er uheldige for elevene. Ikke bare koster det tid, for mange betyr det også økte utgifter. Elever som er klare for oppkjøring vil i mange tilfeller tvinges til å ta ekstratimer fordi Statens vegvesen har lange ventetider, forklarer Røkland.
 

På høy tid at det ryddes opp

– Nå har vi gang på gang avdekket at dette er et tilbakevendende problem. Dessverre dekker Statens vegvesen seg under at de legger ut sporadiske prøver med kort frist, men for våre medlemmer og for elevene er ikke dette godt nok. De trenger forutsigbarhet og muligheten for å ta prøvene innenfor rimelig tid når de er ferdige med opplæringen, sier Abusdal og får støtte fra Røkland.
 

– Når Statens vegvesen legger ut avbestillingsprøver eller sporadiske prøver er det ikke bare å bruke disse. For det første må det passe for eleven og samtidig må jo vi også ha en bil tilgjengelig. Det er ikke alltid at vi kan ta disse prøvene fordi fristen er for kort.
 

Også bransjen har et ansvar

Abusdal understreker at også bransjen har et ansvar for å redusere ventetidene.
 

– Det er viktig at man ikke melder opp kandidater til førerprøven som ikke er gode nok. Vi må få redusert strykprosenten – og det er ikke noen hemmelighet at en del forsøker seg på en oppkjøring uten å være gode nok. Likevel ligger hovedproblemet hos Statens vegvesen og det er ikke noen grunn til å legge skjul på at jeg er bekymret for hvordan ventetidene vil utvikle seg utover sommeren når de allerede nå er så lange, avslutter Abusdal.

facebook