Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search

Hvordan lykkes med generasjon Z?

24.11.2025

Generasjon Z eller «gen z» er betegnelsen på generasjonen som er født mellom 1997 og 2012. Dette er en gruppe som er på vei inn i skolebilene, både som elever og som nyutdannede trafikklærere. I media betegnes denne generasjonen som kravstore og annerledes. Ekspertenes analyser viser et mer nyansert bilde.

Hvordan kan trafikklærere fra tidligere generasjoner tilpasse seg på arbeidsplassen og i skolebilen for å treffe generasjon Z? Er det noe vi andre kan lære av dagens unge? 

 

Andre krav til kommunikasjon 

HR-konsulent i PWC, Vetle Høivang har jobbet mye med denne aldersgruppen gjennom analyser og organisasjonsutvikling. Han mener det ikke er noe nytt at «de unge» er rare og vanskelig å forstå seg på. 
 

– Den nye generasjonen er oppvokst i en helt annen tid enn oss, og det preger hvordan de møter blant annet arbeidslivet, sier Høivang.  
 

– Det som går igjen om generasjon Z, og som de også svarer selv på undersøkelser, er at de setter seg selv mer i sentrum, og forventer i større grad at verden tilrettelegger for en selv. De har høyere forventninger til å bli sett, hørt og fulgt opp enn tidligere generasjoner. De ønsker gjerne også ferdige rammer når de kommer inn i et nytt arbeidsforhold, forteller Høivang. 
 

Høivang anbefaler å sørge for jevnlige «check-ins». Spesielt for nye og nyutdannede. Slike korte samtaler gir mulighet til både å sparre og å føle seg mer sett. Det er en måte faglig eller daglig leder kan tilpasse seg gen Z. 

Vetle Høivang
Vetle Høivang jobber i PWC. Han er også kursholder for Norges Trafikkskoleforbund i etterutdanningen for faglig leder.
 

– Jeg tenker personlig at god ledelse er viktig uavhengig av generasjon. Her tror jeg det er viktig å følge opp ofte og sette tydelige forventninger. Her i Norge er vi ikke alltid så gode på tydelighet, vi tar det ofte litt for gitt at ting går seg til. Her bør man altså være tydelig; dette er ansvaret ditt, dette går jobben ut på, dette forventer jeg av deg. Når disse rammene er satt kan gen z virkelig skinne. 

 

– Ja, for det er ikke bare galt? 

– Nei, for all del! Dette er en generasjon man hører mye om, men de er verken late eller umotiverte – tvert imot. Med et trygt arbeidsmiljø som gir rom for å være nysgjerrig kan man virkelig hente ut styrkene som ligger der. 
 

Høivang holder også etterutdanningskurs for faglig leder for Norges Trafikkskoleforbund. Her får faglige ledere input om blant annet kompetansedeling og kollegaveiledning. Han mener de eldre generasjonene kan lære mye nyttig av generasjon Z. 
 

– Man skal ikke fordumme dagens unge. Det er en generasjon som presterer ekstremt godt på skolen. De har høye ambisjoner og mål, og er hverken late eller dumme. Det handler rett og slett om hvordan de ser for seg at læring og arbeid skal foregå, sier Høivang. 
 

– Generasjon Z er oppvokst i en verden som har gjort dem gode på plan og struktur. Det er mange av «oss eldre», som kunne hatt nytte av å være mer strukturerte og kommunisere forventningene våre på forhånd.     

 

Kan få mye igjen for tilpasning 

Høivang har snakket med flere trafikklærere som har merket forskjell på denne generasjonen med elever. Noe som går igjen, er synet på autoritet og ansvarsfordeling.  


– Mange vil nok føle at dette er en gjeng som tar mindre ansvar for egen situasjon. De dukker opp og tenker at de skal gjøre som de får beskjed om, for å «få» et førerkort. Samtidig opplever de hierarki og autoritet som mindre viktig. De ønsker i større grad forståelse for hvorfor og ikke bare hva de lærer. Har man dette i bakhodet, og er gode på refleksjon og forventninger, kan man virkelig bli gen z-elevens superhelter, avslutter Høivang. 
 

Tips for å lykkes med gen Z:

  1. Sett tydelige rammer og forventninger fra start
  2. Gi hyppige og konkrete tilbakemeldinger 
  3. Skap et trygt og åpent læringsmiljø 
  4. Vær både støttende og tydelig. Valider følelser, men vær klar på ansvar 
  5. God ledelse og pedagogikk er viktigere enn noen gang 

Denne saken ble først publisert i magasinet Trafikkskolen, utgave 2/2025.
Drift av trafikkskole
facebook