Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search

Frihet i en blikkboks

03.03.2025

Visste du at man kan spesialtilpasse en bil så den styres med føttene? Eller at man kan kjøre bil fra egen rullestol? Dette er mulig med gode fagkunnskaper og mekanikere.

Med 50.000 verkstedtimer i året er det lite Quipd sine mekanikere ikke har vært borti når det kommer til tilpassing av kjøretøy. 
 

Quipd, tidligere Handicare, har jobbet med ombygging i over 40 år. De har tolv verksteder i hele landet, fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord – og på hvert verksted har de eksperter på spesialtilpassing av kjøretøy. På verkstedene skreddersys biler til den enkeltes behov, for blant annet førere med funksjonsnedsettelser, utrykningskjøretøy og yrkesbiler.

Vi møter administrerende direktør Arild Saastad og salgskonsulent Lennart Hansson i lokalene deres i Solbergelva, rett utenfor Drammen. 
 

– Vi har nettopp byttet navn. Det nye navnet skal nå en yngre målgruppe, og kommer fra det engelske ordet «equipped», forteller Arild. 

 

Frihet 

Å kunne kjøre bil er ingen menneskerett, men det gjør mye med deg som menneske å kjenne på friheten ved å sette seg inn i bilen og kjøre dit du måtte ønske. 
 

For mange med funksjonsnedsettelser vil det å kunne kjøre selv være avgjørende for livskvaliteten – og dette er kanskje det Quipd er mest stolte av å være en del av, forteller de. 


– Vi jobber for å gjøre hverdagen enklere, konstaterer Arild. 
 

Quipd bygger om biler, tilpasset den enkeltes behov, gjerne i samarbeid med både NAV og trafikkskoler. Det er i alt over 50 trafikkskoler rundt om i landet som tilbyr opplæring på spesialtilpassede kjøretøy. 
 

Trafikklærer Line Sørlie ved PS Trafikkskole forteller at hun har god erfaring med elevenes egne biler fra Quipd. 
 

– Elevene nevner gode ombygginger og løsninger, samt veldig god kundeservice, sier hun.
 

Line forteller at det viktigste med at et slikt tilbud finnes, er at mennesker med funksjonsnedsettelser og utfordringer får muligheten til å bidra og være en del av samfunnet på lik linje med alle andre.

– Det er en frihet å kunne komme seg rundt på egen hånd, uten å være avhengig av andre. Det å ha egen bil er et av de viktigste hjelpemidlene for for eksempel rullestolbrukere, som ikke kan reise kollektivt på lik linje med andre, og også har store utfordringer i vinterhalvåret.

Line overtok driften av trafikkskolen etter sin onkel Per Weum, en pionèr i denne delen av bransjen, i 2017. Hun har hele tiden kun jobbet med denne kundegruppen.
 

– Det jeg mener er viktigst at jeg som tilbyder av disse tjenestene har kunnskap om, er erfaring med å kjøre slike biler selv. Det er viktig at jeg kjenner til forskjellige løsninger som er mulig, og hvilke utfordringer som følger med forskjellige typer utstyr. Det er nødvendig at jeg har noe kunnskap om diagnoser og vanlige utfordringer. Det viktigste er nok allikevel at jeg gir elevene mine god oppfølging hele veien gjennom prosessen og skaper trygghet. Jeg vil gjerne være med fra før bil er bygget, underveis i tilpasning og kjøring, og jeg er alltid tilgjengelig også når vi er ferdige hvis personen møter på spørsmål eller utfordringer de tenker at jeg kanskje kan bidra med, sier hun.
 

Siden 2017 har hun hatt 194 elever, fordelt på omtrent 40 prosent nybegynnere og 60 prosent som har hatt førerett fra tidligere.
 

Tilpasser utrykningskjøretøy og yrkesbiler 

Vi tar oss en tur ned til verkstedet, på veien går vi innom flere rom. Det første vi ser er et rom fullt av bilseter, med et stort bord med saks og rester av skumgummi. Her tilpasses bilseter for kunder som trenger et mer tilpasset sete enn det bilfabrikantene lager. Vi går videre til neste rom. 
 

– Her 3D-printer vi komponenter for å kunne feste lys på utrykningskjøretøy. Lysene må festes i noe, og festene må ha nøyaktig samme kurve som speilene på bilene, forklarer Lennart. 
 

Det står en symaskin ved siden av 3D-printeren. 
 

– Vi syr blant annet tau til å feste hjelmer i utrykningskjøretøyene, de må ha oppbevaring av utstyr så det er enkelt å finne fram raskt. 


Quipd sine 100 ansatte tilpasser i snitt 700 kjøretøy i året. 
 

Vel inne i garasjen, som rommer mer enn ti kjøretøy denne dagen, ser vi mekanikerne jobbe for fullt. 
 

– Vi tilpasser det meste av kjøretøy, lager fleksible innredninger i kjøretøy for ulike yrkesgrupper. Her på lokasjonen produseres en stor del utrykningskjøretøy til for eksempel politi, brann, redning og ambulansetjeneste, sier Lennart.  
 

For tiden er det modifikasjon av politibiler som er hovedprioritet.
 

– Vi tilpasser også hundebur til bilene, disse kan betjenes fra førers posisjon, som for eksempel ventilasjon og varme, forteller Arild. 


Vi tar oss en tur ut på parkeringsplassen. En buss står oppstilt foran bygget. På baksiden står en rekke politibiler og en lastebil, klare for mekanikerne. 

 

Hjelper trafikkskolene 

– Det er så fullt i verkstedet i dag, så lastebilen jobber vi på her ute. Men siden det regner må den nok vente litt, sier Lennart. 
 

Quipd er godt kjent med bransjen, og jobber med tilpasning for trafikkskolene. Det jobbes mye med tyngre kjøretøy. På verkstedene deres settes det inn blant annet doble pedalsett og ekstra seter, slik at tungbilene kan ha flere elever samtidig. Denne dagen har de også inne en buss som trenger ekstra bremsepedal. 
 

I tillegg er det Quipd som står bak utviklingen av «bråstoppen» og «veltepetter», kjente og kjære navn for trafikklærerne. 
 

Tilbake i verkstedet ser vi utover en hall fylt med kjøretøy. Der står blant annet biler som får satt inn rullestolheis, håndverksbiler hvor det settes inn hyller til oppbevaring i, og en bil som skal ADR-godkjennes.
 

Når mekanikerne er ferdige med jobben sin, går turen videre til trafikkstasjonen for godkjenning.  
 

 

Medlemsfordel
Norges Trafikkskoleforbund har en samarbeidsavtale med Quipd som medlemmer kan benytte. Logg inn i medlemsportalen for mer informasjon.
Denne saken ble først publisert i magasinet Trafikkskolen, utgave 2/2024.
verksted
quipd
verktøy
bil
1/4
Trafikkopplæring
facebook