Min handlekurv
0
Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0
Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search

Fri til føreropplæring i Rogaland?

26.10.2021 | Ingunn Haavi Finstad
Rogaland Fylkesting tar grep for trafikkopplæringen, og vil nå søke Kunnskapsdepartementet om å få starte et prøveprosjekt som gir elevene gyldig fravær for all føreropplæring.

– Dette er spennende nyheter, som vi håper Kunnskapsdepartementet og kunnskapsminister Tonje Brenna støtter. Det bør ikke være fraværsgrensen som avgjør hvor mange kjøretimer en elev trenger, men snarere behovet den enkelte elev har, sier Rolf Gregersen, administrerende direktør i Norges Trafikkskoleforbund.


Best mulig utgangspunkt for trafikksikker kjøring

Norges Trafikkskoleforbund har lenge engasjert seg for at føreropplæringen skal være unntatt fraværsgrensen i den videregående skolen. Det har ført frem til at den obligatoriske opplæringen nå er unntatt. Men kjøretimene spiser fortsatt av fraværskvota.
 

– Føreropplæringen i Norge ligger i verdenstoppen. Men samtidig ser vi at elevene opplever tidspresset på kroppen, og forsøker å minimere antallet kjøretimer. Det kan gå utover trafikksikkerheten, sier Gregersen.

 

Administrerende direktør, Rolf Gregersen

Rolf Gregersen, administrerende direktør i Norges Trafikkskoleforbund.

 

I Rogaland har ungdommene et snitt på om lag 25 kjøretimer i tillegg til de obligatoriske timene, før de er klare for oppkjøring.
 

– Elever finregner på hvor mange timer de kan ha fravær i skolen, og rigger tallet på kjøretimer opp mot det som trengs for å kunne få karakter i de ulike fagene i skolen, sa Margrete Dysjaland, gruppeleder i Rogaland Frp.


Føreropplæringen er også opplæring

Fraværsgrensen ble innført for å begrense det udokumenterte fraværet. Elever som har mer enn ti prosent udokumentert fravær i et fag, vil som hovedregel ikke få karakter.
 

– Vi mener det er en vesentlig forskjell på føreropplæring og annet såkalt udokumentert fravær. Føreropplæringen er omfattet av et rammeverk med egne læreplaner. Fraværsgrensen gjør det vanskelig å oppnå intensjonene i føreropplæringen, sier Gregersen. 
 

For det å lære å kjøre bil er i stor grad en modningsprosess, der interaksjonen mellom trafikklærer og elev bidrar til gode holdninger i trafikken. I tillegg er det viktig at kjøringen i stor grad foregår på tidspunkter med et naturlig trafikalt miljø. Søndagsturer gir ikke et riktig bilde av livet på veien.

Trafikkopplæring
facebook