Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search

Førerstøttesystemer – til hjelp eller hindring i trafikkopplæringen?

27.02.2025

Gjennom trafikkopplæringen skal eleven med egne ferdigheter og refleksjoner kjøre sikkert og selvstendig. Hvordan skal man da som trafikklærer forholde seg til nye førerstøttesystemer i opplæringen? Tekniske vidundere i bilen som gjør at føreren kan lene seg mer på teknologien og mindre på egne kjøreferdigheter.

Som trafikklærer kan man ikke skyve førerstøttesystemene under teppet – de kommer til å bli brukt. Samtidig som man selv er ansvarlig for å finne hvordan man skal ta de med i opplæringen slik at de blir brukt på en sikkerhetsfremmende måte.  

 

Ny teknologi – ny opplæring 

Det en fersk sjåfør lærte under trafikkopplæringen om å ha tre sekunders responstid til bilen foran seg krysser kanskje tankene i det hen stiller inn automatisk avstand på den adaptive cruisekontrollen. Bilen bremser i takt med bilen foran.  
 

Farts- og avstandsholder (ACC) ble vanlig i nye biler for under 10 år siden, og er en av mange førerstøttesystemer som skal gjøre det tryggere, lettere og mer avslappende å kjøre bil. Det er i utgangspunktet positivt, men kan også gå i beina på mye av føreropplæringen som går ut på å ta risikovurderinger selv.  
 

– I endringene av forskriften som tredde i kraft 20. juni 2024 er det lagt inn mer fokus på førerstøttesystemene i opplæringen i både trinn 2 og 3. Tidligere var det stort fokus på elevens tekniske ferdigheter når det kommer til manuelt gir med alt det innebærer. I dag er det flere og flere elever som tar førerkort på automatgir og bilene kan i større grad kjøre selv, forteller Oda Berger Engelstad, fagrådgiver i Norges Trafikkskoleforbund.
 

Eleven skal altså lære å forstå hvordan disse systemene fungerer, og hvordan de virker inn på kjøringen. Siden teknologien er i stadig utvikling, må de også ta det i betraktning når det gjelder risikovurdering. Per nå finnes det ingen fasit på hvordan man skal ta førerstøttesystemene inn i opplæringen.  

 

Trafikklæreren er fortsatt viktigst for sikkerheten 

Transportøkonomisk institutt (TØI) har på oppdrag fra Norges Trafikkskoleforbund forsket på «trafikklærerens rolle ved økt grad av teknologi i føreropplæringen». Resultatene fra TØI slår fast at trafikklærerens rolle vil være avgjørende ved økt grad av teknologi.  
 

– Vi har gått gjennom studier av teknologi i føreropplæring fra de siste 20 årene og gjort intervjuer med nøkkelpersoner. Resultatene tyder på at teknologien er avhengig av trafikklæreren. God veiledning og personlig tilpasset opplæring, er avgjørende for å skape refleksjon, bevissthet og modning hos elevene, sa Jenny Blom, forsker ved TØI da rapporten ble publisert i 2023. 
 

Dette omhandlet opplæringsteknologi, men man kan spørre seg om det også gjelder kjøreteknologi?

 

Trafikklærerens ansvar å holde seg oppdatert 

I og med at det er trafikklærerens individuelle ansvar å integrere ny teknologi i opplæringen, blir det også deres ansvar å holde seg oppdatert på dette. Norges Trafikkskoleforbund ønsker å legge til rette for en fremtidsrettet bransje, så nå utvikles det kurs i bruk av førerstøttesystemer i trafikkopplæringen. Disse blir å finne i kurskalenderen til Norges Trafikkskoleforbund fremover.

Gå til kurskalender

Denne saken ble først publisert i magasinet Trafikkskolen, utgave 2/2024.
Trafikkopplæring
facebook