Min handlekurv
0
Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0
Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search

Fokus på teori

21.07.2020

ATL har registrert at Statens vegvesen har gått ut med en pressemelding om den høye strykprosenten på teoriprøver.

I pressemeldingen skriver SVV at av de 23 205 teoriprøvene som ble avholdt i juni, endte 8 482 med stryk. Fungerende avdelingsdirektør Jan Erik Myhr i Statens vegvesen sier at dersom flere hadde bestått på første forsøk, hadde det ikke vært kø for å ta teorien.
 

– Høye strykprosenter er ikke noe nytt, men det betyr ikke at det er bra at nesten 40 % av prøvene ender med stryk, sier Torgeir Abusdal, administrerende direktør i ATL.
 

Abusdal sier at om strykprosenten reduseres, vil det selvsagt hjelpe på køene.
 

– Mange elever er åpenbart uforberedt, og i tillegg er det et stort antall personer som uteblir fra prøven de har bestilt. Dette er ikke greit i forhold til de som venter i kø, sier Abusdal.
 

ATL oppfordrer trafikklærerne til å motivere elevene til å lese teori som en del av forberedelsene til kjøretimene.
 

– Vi vet at læring skjer best over tid, og det er ikke en anbefalt metode å pugge spørsmål på nettet rett før prøven og satse på at det er nok. Vi vil oppfordre trafikklærerne til å spørre om eleven har begynt å lese teorien allerede på første time, sier han.
 

Trafikklærerne har et ansvar for å forsikre seg om at elevene har et minimum av kunnskaper for å ha godt utbytte av den trafikale undervisningen. Teorikunnskap kombinert med praktiske timer vil gi det beste læringsutbyttet.
 

– Vi er overbevist om at det vil gi lavere strykprosent dersom elevene leser læreboka sammen med opplæringen hos en trafikkskole, for så å teste læringsutbyttet på www.teoritentamen.no når det nærmer seg førerprøven, avslutter Abusdal.
 

Læreboka Veien til førerkortet for personbil er tilpasset læringsnivåene som følger av bestemmelsene i trafikkopplæringsforskriften og læreplanen. Det er lagt opp til økende grad av refleksjon og vurdering i slutten av boken, noe som kommer tydelig frem gjennom refleksjonsoppgavene. I så måte kan denne boken i større grad enn tidligere benyttes som en arbeidsbok underveis i opplæringen – for så vel elever som foresatte.
 

Du finner ATLs lærebøker i serien Veien til førerkortet her.

Lærebøker
facebook