Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search

Er det behov for trafikklæreren?

04.08.2025
I dagens samfunn finnes det mange digitale verktøy man kan benytte seg av når man skal lære seg å kjøre. Via ulike digitale plattformer kan du finne god informasjon om både teori og praktisk kjøring. Det finnes ulike typer simulatorer og man har anledning til å øvelseskjøre privat. Med dagens teknologi og ved praksis hjemmefra, er det mulig å ta førerkort uten trafikklæreren?
Når det kommer til «teorien» har det i lang tid vært opp til hver enkelt elev å selv gjøre seg klar til teoretisk førerprøve hos Statens vegvesen. Dette kan de gjøre via ulike digitale plattformer eller ved å lese teoriboken. Noen trafikkskoler tilbyr også valgfrie teorikurs. Over flere år har vi sett at strykprosenten på teoriprøven hos Statens vegvesen har vært forholdsvis høy. For 2024 var strykprosenten på landsbasis 43 %.
 

Selvinnsikt, forståelse og praktiske ferdigheter

I trafikkopplæringen i dag er det lagt opp til at elevene skal utvikle selvinnsikt og risikoforståelse. Når det kommer til den tekniske kjøringen kan det godt hende det er tilstrekkelig både med Tik-Tok, YouTube og privat øvelseskjøring. Elevene kan få forståelse for bilens virkemåte, styreteknikk og annen håndtering av bilen. Men hva skal til for å utvikle selvinnsikt og risikoforståelse i trafikken? Å kjøre i trafikken er en praktisk ferdighet, og forskning viser at det krever praktisk øving.
 

GDE-modellen

Utvikling av læreplanene i føreropplæringen er i stor grad basert på GDE-modellen. GDE-modellen er en teoretisk modell som først ble presentert i 1999, i forbindelse med det europeiske forskningsprosjektet GADGET. Prosjektet tok sikte på å fornye og forbedre trafikksikkerhetsarbeidet i Europa.

Bakgrunnen for utviklingen av GDE-modellen var at forskning innen trafikkpsykologi viste at det ikke bare er sjåførens prestasjoner, men at holdninger og motivasjon spiller en stor rolle for trafikksikkerheten. Det var altså både hvordan sjåfører kan kjøre, og hva de var villige til å gjøre som var utslagsgivende.

Da GDE-modellen ble presentert første gang hadde den fire nivåer, før det i 2010 ble lagt til et femte. Modellen representerer føreropplæringen i et hierarkisk perspektiv og gir en oversikt over hva opplæringen bør omfatte. I skjemaet kan vi se elementære elementer i trafikkopplæringen på de ulike nivåene i GDE-modellen.
 

Uvurderlig ressurs

Ved å ta utgangspunkt i GDE-modellen og elementære elementer i trafikkopplæringen kan vi se at det krever mer enn tekniske ferdigheter. For å utvikle selvinnsikt og risikoforståelse kreves det både veiledning og refleksjon, og det er på dette nivået trafikklæreren er en uvurderlig ressurs.
*Saken har tidligere vært på trykk i bladet Trafikkskolen
GDE
1/1
Trafikkopplæring
facebook