Fersk statistikk fra Statens vegvesen viser at flere og flere kjører opp på automatgir. I 2019 var 24 prosent av alle førerprøver for personbil prøver der elevene kjørte opp med automatgir. Det er en utvikling ATL ønsker velkommen.
En av fire kjører opp på automatgir
– ATL har jobbet lenge for at oppkjøring for automatgir skal være hovedregelen. Disse tallene fra Statens vegvesen viser at vi har hatt rett og bør få myndighetene til å forstå at det er behov for å endre dagens regelverk, sier Torgeir Abusdal, som er direktør i ATL.
Han mener trafikksikkerheten vil øke når flere kjører automatgiret bil. Det er også en utvikling som er helt i tråd med myndighetenes miljømål, siden alle uttslippsfrie biler er med automat.
– Trafikkbildet blir stadig mer komplisert og trafikken er økende. Å slippe å fokusere på girvalg og klutsjbruk vil helt åpenbart ha klare fordeler for trafikksikkerheten, sier Abusdal.
Tallene fra Statens vegvesen viser at 24 prosent tok førerkort for biler med automatgir i 2019, mens tallet for 2018 var 18 prosent. Flest førerprøver med automatgir kjøres i Oslo der 41 prosent kjørte opp på biler med automatgir i 2019. Det betyr at flere og flere også kjører opp med automatgir i Oslo sammenliknet med 2018 hvor tallet var 32 prosent. Lavest andel med automatgir finner man i Nordland der 11 prosent kjørte opp med automatgir i 2019, ifølge tallene fra Statens vegvesen.
– Disse tallene viser med all tydelighet at det nå er på tide å gjøre noe med regelverket rundt oppkjøringer. ATL ønsker at automatgir skal være hovedregelen, og at de som i etterkant vil ha førerkort på biler med manuelt gir kan få det enten ved å gjøre som i dag, ta en ny oppkjøring på en manuell bil, eller at det er tilstrekkelig med noen ekstra timer hos en trafikkskole i klutsj- og girbruk, sier Abusdal. Nå er vi faktisk der at andelen nye kjøretøy som selges i Norge med automatgir har passert 95 prosent. Da burde regelverket tilpasses dette, slik at de aller fleste velger å ta førerkort på automat avslutter Abusdal.