- I høstmørket må vi samarbeide om å være synlige for hverandre, oppfordrer Norges Trafikkskoleforbund.

100 drept i trafikken så langt i år

01.11.2022
Med en bratt start på året, ser utviklingen nå ut til å ha flatet ut. Syv omkom i trafikken i oktober i år, mot fem samme måned i fjor, viser tall fra Statens vegvesen. 
Likevel må tallknuserne tilbake til 2016 for å finne like mange drepte i årets ti første måneder. 

- Vi oppfordrer hver og en til å gjøre det de kan for ikke å bli en del av ulykkesstatistikken. Senk farten, hold oppmerksomheten på trafikken, husk belte, kjør rusfritt og ta hensyn til andre trafikanter, oppfordrer Rolf Gregersen, administrerende direktør i Norges Trafikkskoleforbund. 
 

Vi er alle trafikanter

Trafikkbildet blir stadig mer komplekst, med mange ulike trafikantgrupper som skal dele veien. 

- Vi ser at trafikantene nå mer enn noen gang veksler mellom ulike fremkomstmidler og går inn i mange ulike trafikantroller. Her har også trafikkopplæringen en viktig rolle, med å legge til rette for et godt samspill, sier Gregersen. 

Så langt i år har 31 mennesker over 65 år omkommet i trafikken, ifølge Trygg Trafikk. Det gjør eldre trafikanter til de mest ulykkesutsatte så langt i år. I oktober var tre av de omkomne unge mennesker i tyveårene. En mistet livet på elsparkesykkel. 
 

Oppfriskning og påfyll

Det er mange år siden bilen var en motorkasse som far i huset kunne reparere selv. Bilen er nå blitt en datamaskin med avansert programvare, uegnet for grove arbeidsnever fulle av motorolje.

- Mange av trafikantene har kjørt lenge, og mye har skjedd med både kjøretøyet og førerrollen siden de tok førerkort. Vi tror at stadige drypp av trafikkopplæring gjennom livet, kan gi et positivt bidrag til Nullvisjonen, sier Gregersen. 

I Norge er målet at det innen 2030 maksimalt skal være 350 drepte og hardt skadde i veitrafikken, hvorav maksimalt 50 drepte. Ingen skal omkomme i veitrafikken i 2050. 

– Vi holder fast ved visjonen om null drepte og hardt skadde i trafikken – Nullvisjonen, sier Guro Ranes i Statens vegvesen, i deres pressemelding.
 

Mørketid er reflekstid

I trafikken er marginene små, og trafikkbildet kan endre seg raskt. Vi går nå inn i mørketiden, der det er avgjørende å se og bli sett. 

- Nå må vi samarbeide om å være synlige for hverandre. Følg trafikkbildet med argusøyne, og husk refleksen når du er ute og går eller sykler, sier Gregersen. 

Les mer i pressemeldingen fra Statens vegvesen  
 
Nullvisjonen
facebook