Min handlekurv
0
Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0
Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search
Fra venstre: Administrerende direktør i Norges Trafikkskoleforbund, Rolf Gregersen, vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og styreleder i Norges Trafikkskoleforbund Per Ove Sercan Husevik.

– Vi har samme felles mål!

16.11.2021 | Ingunn Haavi Finstad
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland er opptatt av god kommunikasjon, dialog og forutsigbarhet i det fremtidige samarbeidet med Norges Trafikkskoleforbund.

Situasjonen rundt ventetid på førerprøver, automatgirsaken, trafikklærerutdanningen og et regodkjenningsløp for trafikklærer, var blant temaene som ble drøftet da Statens vegvesen, med vegdirektøren i spissen, møtte Norges Trafikkskoleforbund tirsdag 16. november.
 

– Føreropplæringen er viktig, særlig med tanke på Nullvisjonen. Det er fint med en gjennomgang av viktige områder å samarbeide på, sa vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.


Viktig bidrag til Nullvisjonen

Det er typisk norsk å være god, og innenfor trafikksikkerhet er vi nettopp det. Vi har det laveste antallet drepte og hardt skadde i trafikken – og verdens beste føreropplæring.
 

– Den norske modellen gir et veldig viktig bidrag til den utviklingen vi har hatt på ulykkesstatistikken de siste årene, sa Bodil Rønning Dreyer, direktør for trafikant og kjøretøy i Statens vegvesen.
 

For i Norge handler opplæringen om så mye mer enn «bare» det å lære seg å kjøre. Modellen gir rom for å bygge gode holdninger, gjennom refleksjon og modning, og skaper trafikanter fremfor kun bilførere. Dette i kontrast til for eksempel Finland, der opplæringsløpet er forenklet parallelt med at ulykkesstatistikken går i feil retning.  
 

– Vi står last og brast ved føreropplæringsmodellen, og anser oss som en viktig del av «trafikksikkerhetsfamilien». Vi bidrar aktivt i arbeidet med Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg – både gjennom egne tiltak og som bidragsyter på en rekke områder, sa Rolf Gregersen, administrerende direktør i Norges Trafikkskoleforbund.


Nådd knekkpunktet for tilgang på førerprøver

Lange køer for førerprøve har vært et gjennomgangstema lenge. Norges Trafikkskoleforbund er opptatt av bedre dialog og en større forutsigbarhet rundt situasjonen. Ifølge tallene mener Statens vegvesen at situasjonen nå er i ferd med å snu.  
 

– Vi mener nå at vi har nådd knekkpunktet, og er på vei mot en mer normal situasjon. Det er fortsatt noen utfordringer, særlig rundt de store byene, og det tar tid å lære opp nye sensorer. Vi kjører derfor overtid på både ettermiddag og helg, men disse timene klarer vi ikke alltid å fylle opp, sa Frode Børstad i Statens vegvesen.
 

Vegvesenet hadde med dette en oppfordring til trafikkskolebransjen om å benytte seg av tilgjengelige tidspunkter, for at vi i fellesskap skal få flere raskt gjennom opplæringsløpet. Oppsiden av ventetiden er imidlertid at strykprosenten har gått ned.
 

– Dette er vi sammen om. Vi jobber mot et felles mål, og dette skal vi få til. Vi skal dele det vi kan av tallmateriale og statistikk, sa Dreyer. 


Etterlyser en mer offensiv holdning til miljøvennlig kjøring

«Automatgirsaken», som et viktig bidrag til det grønne skiftet, var også blant temaene som ble løftet og drøftet. El-biler og moderne biler har ikke manuell giring. Statens vegvesen mener følgelig overgangen fra automatgir til manuell giring på førerprøven vil gå av seg selv etter hvert som bilparken fornyes.
 

Norges Trafikkskoleforbund etterlyser på sin side en mer offensiv holdning, der trafikkskolene får anledning til å ettergodkjenne ferdigheter på manuell giring. Det vil senke terskelen for å ta førerkort på manuell giring.
 

– I all opplæring snakker vi om miljøvennlig kjøring. El-biler er ny teknologi, og krever en ny måte å kjøre på. Utviklingen går ekstremt fort. Alt vi kan gjøre for å tenke framtid, være framoverlent, mener vi må være fint, sa Per Ove Sercan Husevik, styreleder i Norges Trafikkskoleforbund.
 

Også trafikklærerutdanningen, og mangelen på lærere for tungbil, samt et etterutdanningsløp for regodkjenning av trafikklærere, var blant temaene som fikk oppmerksomhet i møtet.
 

– Jeg har stor tro på kommunikasjon og dialog. Det gir forutsigbarhet inn i et viktig samarbeid, avsluttet Hovland.

Nullvisjonen
facebook